Thursday, January 6, 2011

Impian2ku

Time aku kecik bapak aku tanye aku nk jd ape .Aku jwb nk jd imam besar ,tp nmpknya cita2 aku tu mcm takkan tercapai je.

Bile besar sket aku mule keliru ape aku nak jadi besar nnti ? ape yg aku minat ?.Lepas tu aku mula mencari bakat2 yg trpendam aku .Jadi aku dapatlah pikirkan bbrape cita2 yg aku tak pasti boleh trcapai ke tak.

#1-Pemain Bola Sepak


Faktor pemangkin:
  1. Kat sekolah dlu maen ptg2 aku jd striker pastu aku dpt score 3-4gol  cantik adela dlm 2-3 kali gak.Lepas tu aku rase aku dah sehebat Dimitar Berbatov  
  2. Mase zaman joga bonito iklan nike dlu, aku smgt tgk video2 skill pastu aku praktis dlm permainan sebenar dan adakalanya menjadi , aku terus yakin aku hmpir setaraf Ronaldinho.

Faktor Penghalang:
  1. Tahap tertinggi aku dlm arena bolasepak hanyalah berjaya mewakili rumah sukan dalam acara futsal dan  tiada sbrg pencapaian mmbanggakan diperoleh
  2. Tidak mmpunyai ciri2 striker idaman mana2 kelab.Satu2nya yg aku ade hanyelah naluri seorg penyerang yg sejati.

#2-Pemain Ragbi


Faktor Pemangkin:
  1. Pernah mewakili sekolah dan daerah serta berjaya memperoleh podium dalam beberapa kejohanan.
  2. Telah bermain kira2 567 perlawanan , membuat 4867 tackle , 6234 hantaran dan pernah mnjadi jurulatih utk pasukan junior.
Faktor Penghalang:
  1. Kondisi fizikal yg tidak sesuai utk bermain di tahap tertinggi hanya mmpu bermain ragbi touch itupun hanya2 kira2 6-10minit
  2. Sedang berada di kwsn yg tidak trdedah kpd sukan ragbi ttp perancangan utk mnubuhkan kelab tlh ada walaupun masih belum trlaksana.


#3-Chef


Faktor Pemangkin:
  1. Gemar menonton rancangan2 memasak yg dihoskan oleh chef2 terkenal seperti Jamie Oliver ,Robert Rainford ,Chef Wan dan Marco Pierre White.
  2. Pernah mencuba beberapa resepi dan hasilnya agak memberangsangkan.
Faktor Penghalang:
  1. Malas utk memasak apa yg telah ditonton sebaliknya terus menonoton rancangan masakan dan membaca resepi tanpa sebarang hasil yg jitu.
  2. Tidak memepunyai kesabaran utk memasak utk menghasilkan yg terbaik ttpi lebih suka memasak sesuatu yg senang dan cepat utk dimakan.



#4-Penembak Tepat


Faktor Pemangkin:
  1. Gemar menonton cerita perang dan menggemari peranan sniper dlm filem2 tersebut dan cerita yg mmberi pengaruh besar ialah Saving Private Ryan melalui watak Private Daniel Jackson.
  2. Berjaya menamatkan bbrape game FPS seperti COD:Modern Warfare 1 & 2 dan COD:Black Ops yg belum berjaya ditamatkan lagi.
Faktor Penghalang:
  1. Tiada lgsg pengalamn mmgang senjata sebenar apatah lagi menembak serta tidak menyertai mana2 unit ketenteraan mgkin kalau aku tggl di Amerika aku berpeluang memiliki senjata idaman sendiri.
  2. Kondisi fizikal (sekali lagi)
  3. Tak sampai hati utk membunuh manusia apatah lagi utk melakukan headshot terhadap seseorg yg kita dapat lihat jelas wajahnya melalui scope.


#5-Doktor



Faktor Pemangkin:
  1. Aku kini berada di sebuah sekolah perubatan dan berada di tahun 2.
  2. Agak berminat dgn subjek2 yg diajar selain Anatomy
  3. Paling bongok sbb aku tak boleh blah ttg apa2 yg berkaitan dgn Ilmu Hisab.
Faktor Penghalang:
  1. Tak pasti samada mampu menanggung tekanan yg akan dihadapi sepanjang tempoh kehidupanku yg mendatang.
  2. Tiada minat yg terlalu mndalam dlm bidang ini (mgkin belum lg)


Kesimpulannya , memang takde satu lagipon cita2 yg aku btol2 minat dan berusaha utk merealisasikannya, apa yg pasti cita2 utk mnjadi player bola ,ragbi dan sniper tu mmg mcm mustahil .Tapi kalau doktor dan chef mgkin lps abes bljr medik aku smbg bidang kulinari ke.

Papehal pun, bagi aku yg paling penting mesti ade cita2 dlm hidup dan mendapat keredhaan Allah mesti dijadikan asas kepada ape2 cita2 kite supaya ape yg kite lakukan bukan semata2 utk memenuhi nafsu shj.

Shaouqi Basori melaporkan utk Sakit Lututku

No comments: